4 saker att tänka på innan du anlitar städpersonal till företaget
Att driva eget företag innebär också eget ansvar för de tråkiga men nödvändiga delarna av företagslivet, såsom städning av företagets lokaler. Lyckligtvis går det att leja bort städningen till någon annan, så att du kan koncentrera dig på din egen verksamhet.
Det finns vissa saker som är bra att tänka på när det kommer till att anlita städpersonal till företaget.
1. Spara pengar genom att ta in flera offerter
Det kan vara svårt att få överblick över vilka städfirmor som finns att välja mellan i din stad, och vad de kostar. Men det finns tjänster som gör processen betydligt enklare och snabbare för dig.
En sådan tjänst är flyttochstad.se. Genom att skicka en enda förfrågan om vad du vill ha hjälp med och var ditt företag håller till kan du få offerter från flera olika städfirmor. Tjänsten är helt gratis och låter dig välja den städfirma som bäst motsvarar dina önskemål, till det billigaste priset.
På så sätt kan du spara både pengar och arbete på ditt letande.
2. Välj en städfirma som du litar på
Oavsett om du har kontoret hemma eller i någon annan lokal, kommer du att släppa in städpersonalen där du troligtvis förvarar saker som du är rädd om. Förtroende för städpersonalen är därför en viktig del av att anlita städhjälp.
En sak att ta reda på är om städfirman är kvalitetssäkrad och har F-skattsedel. Det är också intressant att veta vilka försäkringar och miljömärkningar städfirman har. Se också till att träffa städpersonalen innan ni skriver avtal om det är möjligt, så att ni får personlig kontakt.
Om städpersonalen kommer att ha tillgång till lokalen när du själv inte är där behöver ni också lösa nyckelutlämningen på ett säkert sätt. Ett tips är att skriva en nyckelkvittens innan du lånar ut nycklarna, som en sorts säkerhet.
3. Avgör hur ofta du behöver städning
Bland det första du behöver tänka på är hur ofta du vill att städpersonalen städar företagets lokal. Behöver det städas en gång i veckan, varannan vecka eller bara en gång i månaden?
Om du är osäker kan det vara klokt att börja med att anlita städning med lite längre mellanrum, för att se hur det fungerar. Kolla i så fall upp om det går att ändra detta senare om behovet visar sig vara större. Kolla även upp städfirmans uppsägningstid, ifall du inte skulle vara nöjd.
4. Kom överens om vilken städning som ska utföras
Städning kan innebära många olika saker, från dammsugning och tömning av sopor till fönsterputsning och rengöring av vitvaror. Därför behöver ni specificera vad du vill att städpersonalen ska utföra för uppgifter på förhand, så att ni båda har samma förväntningar.
Många städfirmor har egna specifikationer på vilka tjänster de kan anlitas för. Fundera också själv på om du vill ha hjälp med ytterligare städtjänster vid vissa tillfällen, och stäm av med städfirman om det går att ordna.